WAN - Eğitim Sen Wan Şubesi'nin Kürt Dil Sempozyumu'nda konuşan aydınlar, Kürtçe için "radikal çalışma" yapılması gerektiğini belirterek, dijital medya kullanımının önemine dikkati çekti.
Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen) Wan Şubesi, bu yıl Kürt Dil Sempozyumu'nun 3'üncüsünü düzenliyor. Wan Barosu'nda gerçekleştirilen "Kürdistan'da Kürtçenin ve Kürtçe eğitimin durumu" konulu sempozyum 2 gün sürecek. Sempozyumun ilk oturumuna kentteki siyasi parti ve demokratik kurumlardan çok sayıda isim katıldı.
Eğitim Sen Şube Eşbaşkanı Fudan Demir Bozkurt, herkesin kendi dilinde eğitim görme hakkı olduğunu vurguladı. Funda Demir Bozkurt, uluslararası alanda anadilinde eğitime dair yapılan çalışmaların önemine dikkati çekti. Eğitim Sen Şubesi Kürt Dil Kurulu üyesi Lokman Babat ise, anadil için yapılan çalışmaların yetersiz olmasını eleştirdi.
BATEYÎ: RADİKAL BİR ÇALIŞMA YÜRÜTELİM
Cumhuriyetin Kürtlerin ve diğer halkların inkarı üzerine kurulduğuna dikkati çeken yazar Qahir Bateyî, "Devlet, Kürtleri yok etmeyi başaramadığı zaman dilini ve kültürünü hedef aldı. Kürtçeyi yasakladı, küçük gördü. Kürtlerin kendi köylerine ve şehirlerine verdikleri isimleri değiştirdi. Bu politika yıllarca devam etti. Kürtler buna karşı büyük bir mücadele verdi. Bu büyük mücadeleyle Kürtler kendi dillerini korumayı başardı" dedi.
Gelinen aşamada Kürtçenin durumunun "iç açıcı" olmadığını söyleyen Bateyî, "Kürt dili, yayınları, medyası artıyor. Ancak Kürtçe toplum içerisinde günden güne eriyor. Yeni nesil Kürtçe konuşmuyor, kültürünü bilmiyor. Dilimiz eriyor, kültürümüz eriyor. Gelin hep birlikte bu dili korumak için radikal bir şekilde bir çalışma yürütelim. Yurtseverlik, Kürtçe olmadan yapılamaz. Kürtçe konuşmadan yurtsever olunamaz" diye belirtti.
'KÜRTÇE KONUŞMAK HAKKIMIZ'
Sempozyumun ilk oturumunda konuşan Doç. Dr. Êbad Ruhî, fiziki sınırların ortadan kalktığını ve dijital bir çağın başladığına işaret etti. Ruhî, "Dijital sınırlar içerisinde Kürtçe için yer açmamız gerekiyor. Rojhilat'ta Kürtçe eğitim görmek yasak olmasına rağmen toplumsal alanda halk kendi diline sahip çıkıyor. Toplum içerisinde Kürtlerin başka bir dilde konuşması da hoş karşılanmıyor. Yasak kişilerin kendi zihniyetinde. Kürtçe konuşmak hakkımızdır. Bu kanunen hakkımızdır, kimse de elimizden alamaz" dedi.
Prof. Dr. Trîfa Omerî ise, online bağlandığı sempozyumda, "Pragmatik-edimbilimsel dil kullanımı uzmanlığı" üzerine sunum yaptı. Omerî, Kürtçenin standartlaştırılmasının çok önemli bir konu olduğunu kaydetti.
Sempozyumun ikinci bölümü, farklı dil bilimcilerin sunumlarıyla devam ediyor.